Torju syysväsymys ruokavalion avulla!

Syksy ja vähenevä valonmäärä voivat asettaa haasteita arjessa jaksamiselle. Tässä sinulle kuusi vinkkiä ruokavalioon, joilla ehkäiset väsymystä ja jaksat läpi sateisten päivien.


* Syö marjoja ja hedelmiä - Niiden sisältämät vitamiinit auttavat sinua jaksamaan ja antavat suojan flunssaa vastaan.

* Palauttava iltapala - Syö päivän viimeisellä aterialla hiilihydraatteja: marjoja, hedelmiä tai vaikkapa kaurapuuroa. Hiilihydraatit parantavat unenlaatuasi ja palaudut päivästä paremmin.

* Älä unohda aamupalaa! - Buustia päivään saat monipuolisesta aamiaisesta. Aamiainen voi sisältää esimerkiksi: Munakkaan kinkulla, runsaalla pinaatilla, paprikalla ja sipulilla, lisänä pieni kupillinen marjoja ja kuppi kahvia tai teetä.

* Juo vettä - Vähintään 2 litraa päivässä.

* Inkivääri lisää vastustuskykyä - Lisää ruokiin / smoothieen inkivääriä. Inkivääri suojaa tulehduksilta ja auttaa vatustuskyvyn ylläpidossa.

* Voita mieliteot - Valonmäärän vähentyminen voi lisätä väsymyksen tunnetta. Väsyneenä kaipaamme herkemmin ruoka-aineita, jotka nostavat verensokerin nopeasti ylös. Tästä voi johtua lisääntynyt makeanhimo sekä jatkuva napostelun tarve. Syömällä säännöllisesti ja monipuolisesti, voit pitää epäterveelliset mieliteot kurissa. Naposteluun voit tarvittaessa kokeilla esimerkiksi miniporkkanoita, -tomaatteja sekä pähkinöitä. Makean nälkää helpottaa vaikkapa pari palaa tummaasuklaata (vähintää 70%). 



* LIIKE ON LÄÄKETTÄ - Liikunta on yksi tehokkaimmista keinoista edistää terveyttä ja ylläpitää toimintakykyä ja on myös tärkeässä asemassa väsymyksen ehkäisyssä. Vahva ja toimintakykyinen kroppa selviää päivästä virkeämpänä.

Mikäli liikunnan aloitus tekee kuitenkin yksin tiukkaa, niin lähde liikkeelle Kipinän Kevennys pienryhmässä. Kevennyksessä laitetaan liikuntatavat ja ruokavalio kuntoon. Pusketaan yhdessä läpi harmaan syksyn!!
Ryhmässä on vielä muutama paikka vapaana joten varaa paikkasi heti!



Varaa Kevennys