Kipinän vinkit Jouluun <3


Jouluna on tarkoitus rentoutua ja nauttia. Tässäpä sinulle Kipinän valmentajien vinkit siihen miten joulusta nauttii myös mielesi ja kehosi: 


* Ota aattoaamu rauhassa, silloin ei ole kiire minnekään! Nuku hieman pidempään kuin normaalisti, syö rauhassa aamupala ja nauti joulun tunnelmasta. Älä ota joulun valmistelusta stressiä. Pyydä avuksesi perhettäsi, yhdessä saatte varmasti kaiken valmiiksi.


* Liiku! Tee aattoaamuna treeni: lenkkeile, käy salilla tai tee lumitöitä. Liikunnan jälkeen on mukava jatkaa joulun viettoa virkein mielin, löhötä ehtii kyllä illallakin. 


* Leikkikää ja pelatkaa koko perhe! Jouluna on lupa olla hieman lapsenmielinen. Ruokailun jälkeen on kiva käydä ulkona pienellä happihyppelyllä. Silloin oiva idea onkin lähteä porukalla pelaamaan/leikkimään ulos: hippaa, lumisotaa tai jotain muuta lapsuuden ajan pihapeliä. Vauhtia ja vaarallisia tilanteita kaipaavalle pulkkamäki on oiva valinta :D Pihapeleissä hyvä mieli ja hiki on taattu! Sauna ja palauttava jouluateria maistuvat varmasti ulkoilun jälkeen.


* Malttia ruokapöydässä! Muista, että sinun ei tarvitse yhdellä aterialla syödä pöytää tyhjäksi, ruokaa todennäköisesti riittää kyllä. Älä ahmi itseäsi jokaisella aterialla ähkyyn vaan jätä pieni vara vatsaan seuraavaa ateriaa varten :)


* Itse valmistetut ruuat! Mikäli halut alunperin jouluruuista hieman terveellisempiä, pyri valmistamaan ajan puitteissa ruokia mahdollisimman paljon itse. Näin tiedät mitä syöt. Käytä ruuan valmistuksessa tuoreita raaka-aineita, vähärasvaisempia ja -sokerisempia tuotteita. Pienillä muutoksilla saat jo paljon aikaan. Varaa joulupöytään myös salaatteja, niitä voit höystää makeilla, ihanilla hedelmillä.


* Ehkäpä vähän vähemmän suklaata! Jouluna on oikeus nauttia, mutta kokeile hillitä kohtuutonta suklaan syöntiä vaikkapa hedelmillä tai tummalla suklaalla.  


*Rakasta lähimmäisiäsi! Nauti rakkaiden ihmisten seurasta. Hyvä olo ja positiviinen fiilis lähtee myös siitä, että saat viettää aikaa läheisten ja rakkaiden ihmisten kanssa, älä siis suorita koko päivää vaan anna itsellesi lupa rakastaa, rentoutua ja nauraa!



HOI HOI! Mikäli sinulla on vielä joululahjat ostamatta niin kurkkaa Kipinän Liikuttavat joululahjat TÄÄLTÄ





Torju syysväsymys ruokavalion avulla!


Syksy ja vähenevä valonmäärä voivat asettaa haasteita arjessa jaksamiselle. Tässä sinulle kuusi vinkkiä ruokavalioon, joilla ehkäiset väsymystä ja jaksat läpi sateisten päivien.


* Syö marjoja ja hedelmiä - Niiden sisältämät vitamiinit auttavat sinua jaksamaan ja antavat suojan flunssaa vastaan.

* Palauttava iltapala - Syö päivän viimeisellä aterialla hiilihydraatteja: marjoja, hedelmiä tai vaikkapa kaurapuuroa. Hiilihydraatit parantavat unenlaatuasi ja palaudut päivästä paremmin.

* Älä unohda aamupalaa! - Buustia päivään saat monipuolisesta aamiaisesta. Aamiainen voi sisältää esimerkiksi: Munakkaan kinkulla, runsaalla pinaatilla, paprikalla ja sipulilla, lisänä pieni kupillinen marjoja ja kuppi kahvia tai teetä.

* Juo vettä - Vähintään 2 litraa päivässä.

* Inkivääri lisää vastustuskykyä - Lisää ruokiin / smoothieen inkivääriä. Inkivääri suojaa tulehduksilta ja auttaa vatustuskyvyn ylläpidossa.

* Voita mieliteot - Valonmäärän vähentyminen voi lisätä väsymyksen tunnetta. Väsyneenä kaipaamme herkemmin ruoka-aineita, jotka nostavat verensokerin nopeasti ylös. Tästä voi johtua lisääntynyt makeanhimo sekä jatkuva napostelun tarve. Syömällä säännöllisesti ja monipuolisesti, voit pitää epäterveelliset mieliteot kurissa. Naposteluun voit tarvittaessa kokeilla esimerkiksi miniporkkanoita, -tomaatteja sekä pähkinöitä. Makean nälkää helpottaa vaikkapa pari palaa tummaasuklaata (vähintää 70%). 



* LIIKE ON LÄÄKETTÄ - Liikunta on yksi tehokkaimmista keinoista edistää terveyttä ja ylläpitää toimintakykyä ja on myös tärkeässä asemassa väsymyksen ehkäisyssä. Vahva ja toimintakykyinen kroppa selviää päivästä virkeämpänä.

Mikäli liikunnan aloitus tekee kuitenkin yksin tiukkaa, niin lähde liikkeelle Kipinän Kevennys pienryhmässä. Kevennyksessä laitetaan liikuntatavat ja ruokavalio kuntoon. Pusketaan yhdessä läpi harmaan syksyn!!
Ryhmässä on vielä muutama paikka vapaana joten varaa paikkasi heti!